Urbanismus 16.3.2020


Dobrý den,
Děkuji moc za komentáře, vzala jsem si je k srdci a myslím, že mi určitě pomohly uvědomit si určité věci a trochu si utříbit myšlenky. (Předem se chci omluvit, za délku textu. Tak nějak jsem začala sepisovat svoje myšlenky, takže to je spíš můj myšlenkový pochod než cokoliv jiného. Pardon)

Už když jsem blog nahrávala nebyla jsem příliš spokojená s formou, kterou jsem nahrála. A abych byla upřímná, nejsem ještě úplně ani dnes, ale pokusila jsem se o trošku jiný přístup.
Souhlasím, že tvary a samotný koncept Matějské není ono, ale pořád si myslím, že střed města je ideálním místem pro koncentraci zábavy. Zastávám názor, že zábava sama o sobě je svým způsobem edukativní a uzdravující. V dnešní společnosti si myslím, že je obrovským problémem mentální zdraví, které dost často může souviset s osamělým a monotónním stylem života. Když jsem si hledala různá urbanistická řešení měst, nejvíce mě zaujaly ty, které si jako první prioritu stanovili člověka. Zaměřili se na jednotlivce a jeho pocit z města. Tyto teorie tvrdily, že nejdůležitější je samotný zážitek z města.
Nechci stavět zábavu na hlavní pozici. Souhlasím, že společnost by se nejspíše měla vyvíjet poněkud intelektuálnějším směrem, tedy, že vzdělávání a kultura by měli hrát důležitou roli, ale myslím si, že zábava se silně podceňuje.
Neustálá koncentrace ať už na práci nebo na školu může být značně vysilující a člověk potřebuje určitý relax. Určitou formu odpočinku samozřejmě poskytují parky, galerie, muzea, a to je skvělé. Rozhodně si myslím, že by se napříč městem měla všechny tato místa vyskytovat v značné míře. Hlavně co se týče parků, jelikož příroda je prokázaná jakožto uklidňující a odpočinková záležitost. Ale člověk potřebuje i „hloupou formu“ odpočinku. Něco, u čeho se může zasmát a na chvíli vlastně přestat myslet. Nevidím zábavu jako smysl života, zároveň ale nevidím jako smysl života pouze práci nebo vzdělání. Myslím si, že k zásadní změně společnosti jen tak nedojde a snažila jsem se tedy Myslím si, že je potřeba mít všeho tak vyváženě, aby mohl každý trávit svůj čas podle svého uvážení. Většina ostatních aspektů života nás napříč věkovými i sociálními skupinami spíše odděluje, než spojuje, ale odpočívat/bavit se se můžou nebo možná i spíš měli všichni.
Dalším důležitý faktorem ve městě jsou podle mě právě místa setkávání. Ne však velké strohé placy, které můžeme občas vidět, spíše např větší množství menších území, kde by se lidé chtěli skutečně potkávat a trávit čas. Právě určitý pocit začlenění a komunity je další důležitý faktor pro spokojený pocit lidí. K určitým komunitám by mělo převážně docházet v určitých blocích, kde se budou lidé potkávat. Myslím si, že promíchání funkcí tomu velmi napomůže, jelikož lidé tak mohou v dané části bydlet, pracovat, nakupovat, chodit k lékaři, do škol a potkávat tak stejné lidi, se kterými mohou navázat určitý kontakt.
Já bych se ale také chtěla pokusit o určité místo setkávání právě ve středu města. Je mi jasné, že se zde lidé nebudou asi chtít samovolně potkávat se všemi, ale líbí se mi představa, že mají tu možnost.
Centrum města, v tomto případě na jezeře, se podle mě samo nabízí, aby se zde koncentrovali lidé a myslím si, že zrovna zábava není špatná funkce do centra města. Lidé se jí mohou vyhnout, pokud tam nechtějí a vzhledem k velikosti jezera si nemyslím, že by případný hluk přímo ovlivňoval obyvatele zbytku města. Navíc ostrovy obklopující centrální ostrov by tedy mohly sloužit jako určitá forma bariéry ostrova od zbytku města.






A teď už vlastně k samotnému posunu. Ráda bych tedy udržela myšlenku centrálního ostrova a pak určitého množství ostrovů vedlejších. Ráda bych tedy také zachovala u určitých ostrovů primární funkci parku.

V samotném tvarováním bych se nejradši nejspíš navrátila k organickým tvarům. Hranaté tvary působí nepřirozeně a možná až trochu agresivně, pokud chci, aby zde lidé odpočívali, volba organických tvarů by na ně měla působit rozhodně přirozeněji a nenuceně.



V jižní části města bych ráda kolem náplavky vytvořila určité ostrůvky, kde by lidé mohli trávit svůj čas. Ať už večer, kde by jenom posedávali u vody nebo i přes den, kdy by je mohli využívat lidé z přilehlých kancelářských budov, jako místo pro oběd venku. Některé by byly opravdu malé, jen několik stolečků, židlí… pro omezenou skupinu lidí, některé by mohly být o něco větší. Ráda bych také udělala jeden větší ostrov kousek dál, který by mohl sloužit pro koncerty, letní kino a další venkovní zážitkové aktivity.
Formu malých ostrůvků jsem zvolila kruh. Při takhle malém měřítku si nemyslím, že je potřeba snažit se o přírodní tvar, navíc se v nich objevuje tvar města. U velkého ostrova si z hlediska celkového vyznění nejsem jistá, že forma kruhu bude dobrá viz dále.  Ostrůvky jsou ke břehu tak blízko, že jsou připojeny lávkami a větší ostrov určitou formou mola, ale opět "moderní". 





Z této myšlenky jsem se začala vyvíjet trochu dál, jelikož mi došlo, že se nemůžu soustředit nejdřív na část.

Začala jsem se tedy zabývat celkem. Líbí se mi forma organických tvarů z důvodu klidného působení na lidi, zároveň však přílišný chaos také nepůsobí dobře. Pokusila jsem se tedy hledat určitý kompromis. 
 Zkoušela jsem značné množství forem, tohle není finální verze, ale mám pocit (doufám), že se někam posouvám.










Aby pojetí jezera působilo nějak kompaktně a propojeně, napadlo mě rozházet malé ostrůvky po okraji celého jezera určitou nepravidelnou formou, v různé koncentraci a z toho mě napadla myšlenka. Tato určitá nahodilost umístění těchto ostrůvků je poměrně zbytečná, hlavně, když by jí lidé sami dosáhli mnohem lépe a zalíbila se mi idea, že by tyto "ostrůvky" mohly být pohyblivé. Tedy možná je vhodnější je označovat jako určitou formu loděk. Lidé by na nich mohli trávit čas u pevniny nebo by se pomocí jich mohli přemisťovat na další ostrovy nebo třeba jen o něco dál od kraje, kde by mohli mít třeba určité soukromí se svými přáteli.

 Dále jsem zkusila propracovat určité funkce/rozdělení ostrovů. Stále se mi líbí myšlenka dvou ostrůvků náležející spíše pevnině a pak dvou dalších náležející centrálnímu ostrovu. Tak jsem také postupovala. Severní a jižní ostrov jsem propojila s pevninou určitými lávkami/moly, zatímco východní a západní ostrov bych ráda nechala z pevniny "nepřístupné". Dalo by se na ně dostat jinými různými formami - loďkami, šlapadli, ostrůvky, navíc jsou přístupné z hlavního ostrova, na který vedou dva mosty, které poskytují také přístup hromadnou dopravou. Auta bych nerada na ostrovy pouštěla, ostrovy se snažím pojmout spíše přírodně a poklidně a to by mohla doprava značně narušit.





 Ve finále, ikdyž jsem to dělala asi značně podvědomě jsem začala přemýšlet nad jinými formami zábavy a došlo tedy k určitému smíchání.

(Vazba na Ledčice - samotné ostrovy bych nechala propojené pouze s městem samotným, ale myslím, že by nebylo špatné udělat spoj, který by z města do Ledčic vedl. Tato linka by mohla být součástí stanice "Hyperloopu", aby lidé případně mohli přistoupit na spoj jinam a zároveň se nachází poměrně v centru - lidé z Ledčic sem mohou jet nakoupit nebo třeba právě za zábavou.
A z tohoto důvodu bych stanici "hyperloopu" udělala více úrovňovou, tedy bych její část vytáhla i na povrch. A právě, jak jste sám řekl, nádraží vždycky tak nějak demonstrovaly pokrok a minimálně já osobně považuji nádražní budovy za krásné stavby a myslím, že něco takového by mohlo vzniknout i zde.)
















Komentáře

  1. Dobrý den,
    1 ano koncept se mně líbí je jasný jednoduchý přesvědčivý
    2 prosím o 3D model, především kvůli představě o objemech budov na nábřeží a jak v tom vypadají ostrovy, lávky, spojovací mola
    3 nepochopil jsem kde by přesně mělo nádraží stát?
    4 dokončete to - silnice, cesty, tramvaj, hyperloop (tramvaj na ostrov? nebude v té době něco více sexy? Tramvaje mají sloupy a el. vedení!
    RL

    OdpovědětVymazat

Okomentovat